سویه جدید کرونا ۲۰۲۴ چیست؟ چه علائمی دارد؟ + راه‌های درمان

جدیدترین سویه کرونا ۱۴۰۳

سویه جدید کرونا ۲۰۲۴ چیست؟ چه علائمی دارد؟ + راه‌های درمان

سویه جدید کرونا ۱۴۰۳

گونه‌های جدید SARS-CoV-2، ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، از طریق جهش‌ها ادامه خواهد یافت. انواع جدید COVID-19 سریعتر به سلول ها متصل می‌شوند و آن‌ها را قابل انتقال‌تر می‌کنند. علائم انواع جدید مشابه انواع قبلی اُمیکرون است. در حال حاضر، بیش از ۲۶ نوع از سویه اصلی COVID-19 وجود دارد. کووید-19 از زمان شیوع خود در سال ۲۰۱۹ به طور قابل توجهی بر جهان تأثیر گذاشته است. اگرچه واکسن‌ها در سطح جهانی تولید و توزیع شده‌اند، ویروس همچنان به جهش خود ادامه می‌دهد. در سال ۲۰۲۴، جهان همچنان با این همه‌گیری دست و پنجه نرم می‌کند. این به این دلیل است که ویروس‌ها و پاتوژن‌ها دائماً سازگار و تغییر می‌کنند. در ادامه مطلب با سویه جدید کرونا آشنا خواهیم شد. با استفاده از سایت دارو کمیاب داروگ می‌توانید داروهای درمان جدیدترین سویه کرونا را به راحتی تهیه فرمایید.

برای این منظور تنها کافیست در سامانه ثبت نام نمایید و در قسمت تهیه داروهای کمیاب در کادر مشخص شده نام داروی مد نظر خود را وارد کنید یا نسخه خود را آپلود نمایید. لیست کامل داروخانه‌هایی که داروی مد نطر شما را موجود دارند در سریع‌ترین حالت ممکن برای شما ارسال می‌گردد.

جدید ترین نوع COVID-19

جدیدترین انواع کووید، Eris، Fornax و Arcturus هستند. اریس و فورناکس هر دو دارای یک جهش هستند که به آن‌ها کمک می‌کند سریعتر از انواع دیگر گسترش یابند. با این حال، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این گونه‌ها علائم شدیدتری نسبت به سایر انواعی که در گذشته دیده‌ایم، وجود ندارد. آرکتوروس همچنین دارای خطر افزایش انتقال پذیری و احتمال فرار از پاسخ ایمنی است.

یکی دیگر از سویه‌های بسیار جهش یافته در حال افزایش، BA.2.86، با نام مستعار پیرولا Pirola است. در حال حاضر موارد زیادی توسط این نوع ویروس ایجاد نشده است، اما با توجه به تعداد بالای جهش در بخش‌های کلیدی این ویروس، دانشمندان و سازمان جهانی بهداشت این جهش را زیر نظر دارند. CDC این نوع را ارزیابی کرد و به این نتیجه رسید که آزمایش‌های موجود فعلی که برای تشخیص ویروس کرونا و داروهای مورد استفاده برای درمان کووید-19 استفاده می‌شوند، به نظر می‌رسد در این نوع متفاوت مؤثر هستند.

تصور می‌شود که پیرولا ممکن است در افرادی که واکسینه شده‌اند یا قبلاً عفونت کووید داشته‌اند، به دلیل تعداد جهش‌های زیاد، عفونت ایجاد کند. اطلاعات مربوط به شدت و انتقال این نوع هنوز در حال بررسی است.

همچنین سویه جدید و شایع ویروس کرونا به نام اکس ای سی XEC در حال گسترش است. کارشناسان می‌گویند که این سویه ممکن است به زودی به سویه غالب SARS-CoV-2 تبدیل شود، درست در زمانی که عفونت‌ها و بستری شدن‌ها در اثر COVID-19 معمولاً اوج می‌گیرد. این سویه جدید XEC نام دارد و در دسته اُمیکرون SARS-CoV-2 قراردارد. اکس ای سی اولین بار در ژوئن ۲۰۲۴ در آلمان ظاهر شد و سپس به سرعت در سایر نقاط اروپا گسترش یافت.

خبر خوب این است که تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر اینکه اکس ای سی علائم متفاوتی یا بیماری شدیدتری نسبت به سایر سویه‌های اخیر ایجاد کند وجود ندارد( اگرچه که عفونت COVID همیشه برای برخی افراد، از جمله افراد مسن‌تر یا دارای نقص ایمنی، نگران‌کننده است.)

پیشگیری از ابتلا به کرونا اکس ای سی (XEC)

به گفته دکتر رابرتز در وب سایت yalemedicine بهتر است واکسن به روز شده را دریافت کنید. او همچنین توصیه می کند که اقدامات احتیاطی معمول را برای جلوگیری از عفونت COVID، از جمله دوری از افراد بیمار، پوشیدن ماسک در فضاهای داخلی شلوغ و پیروی از سایر توصیه های ارائه شده توسط CDC انجام دهید.

علائم سویه جدید کرونا اکس ای سی

تصور می شود که علائم مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا مانند قبل باشد:

  • درجه حرارت بالا بدن
  • درد
  • خستگی
  • سرفه یا گلو درد

درمان کرونا اکس ای سی

به گفته دکتر رابرتز اگر آزمایش کووید شما مثبت بود، داروهای ضد ویروسی مانند Paxlovid توصیه می شود. بسته به خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید و سایر عوامل، Paxlovid برای افراد بالای ۱۲ سال با نسخه در دسترس است. زمانی موثرتر است که در چند روز اول بروز علائم مصرف شود.

همانند سایر سویه‌های کرونا درمان لازم توسط پزشک برای بیماران تجویز می‌گردد. برای آشنایی با داروهای درمان کرونا می‌توانید روی لینک درج شده کلیک نمایید.

علائم جدیدترین انواع سویه کرونا در سال ۱۴۰۳

هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد افراد آلوده به هر یک از انواع جدید، مانند EG.5 یا FL.1.5.1، علائم شدیدتری را نسبت به انواع قبلی Omicron تجربه می کنند. شایع ترین علائم همچنان شامل آبریزش خفیف بینی، سردرد، سرفه و گلودرد است.

داده‌های مشاهده‌ای نشان می‌دهد که افراد آلوده به XBB.1.16 بیشتر احتمال دارد که ملتحمه یا چشم صورتی را به عنوان علامت عفونت COVID-19 خود تجربه کنند. این علائم ممکن است قبل از مثبت شدن آزمایش COVID-19 باشد و علائم ممکن است در طول مدت بیماری خفیف یا متوسط ​​باشد.

چه افرادی با انواع جدید سویه کووید در معرض خطر هستند؟

در سال ۲۰۲۴، گروه های پرخطر COVID-19 مانند سال های گذشته باقی می مانند. این افراد شامل افراد مسن، افراد با شرایط بهداشتی زمینه ای و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می باشد. با این حال، افراد جوان تر نیز ممکن است در معرض خطر باشند، به خصوص اگر واکسینه نشده باشند یا دارای بیماری‌های زمینه ای باشند.

بهترین راه برای محافظت در برابر انواع جدید، واکسینه شدن و تقویت آن است. کسانی که در معرض خطر بالایی هستند و کسانی که در ۴ تا ۶ ماه گذشته واکسن تقویت کننده یا عفونت کووید-19 نداشته اند، باید برای تزریق واکسن برنامه ریزی کنند.

چگونه ممکن است علائم در آینده تغییر کند؟

با ادامه جهش COVID-19، علائم ممکن است در آینده تغییر کنند. به عنوان مثال، هنگامی که Omicron ظاهر شد، بیماران علائم چشمی مانند ورم ملتحمه و قرمزی و سوزش چشم را گزارش کردند که اغلب در سویه های قبلی ویروس دیده نمی شد.

این امکان وجود دارد که انواع جدید ممکن است علائم شدیدتری ایجاد کنند یا قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند. با این حال، پیش‌بینی دقیق چگونگی تغییر علائم با جهش ویروس در سال ۲۰۲۴ و پس از آن دشوار است.

آیا واکسن‌های فعلی از من در برابر انواع کووید ۱۴۰۳ محافظت می‌کند؟

تقویت کننده دو ظرفیتی می تواند سیستم ایمنی شما را برای شناسایی سویه ویروس اولیه 2020 و نوع جدید BA.5 Omicron آموزش دهد. در حالی که اثربخشی آنتی بادی‌های حاصل از شات دو ظرفیتی در برابر نوع XBB.1.5 هنوز مشخص نشده است، ایمنی سلول T ارائه شده توسط تقویت کننده همچنان باید در برابر بیماری شدید در صورت عفونت محافظت کند.

چگونه می‌توان تشخیص داد که کدام سویه از کووید را داریم؟

تنها راه برای تعیین دقیق سویه کووید-19 از طریق آزمایش آزمایشگاهی است که به صراحت توالی ژنتیکی ویروس را شناسایی می‌کند. این معمولاً از طریق یک آزمایش تشخیصی معروف به PCR (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز) یا آزمایش توالی انجام می‌شود. این آزمایشات معمولاً بر روی نمونه ای از مواد تنفسی مانند سواب بینی یا گلو انجام می‌شود. پس از جمع‌آوری نمونه، به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا  آزمایش‌های مناسب برای تعیین توالی ژنتیکی ویروس و شناسایی سویه خاص COVID-19 انجام شود.

چرا انواع مختلفی از کووید وجود دارد؟

همانطور که ویروس‌ها تکثیر می‌شوند و در بین جمعیت پخش می‌شوند، دچار جهش یا تغییر می‌شوند. ویروس‌های مبتنی بر RNA، مانند ویروس SARS-CoV-2 مسئول COVID-19 و آنفولانزا، بیشتر از ویروس‌های مبتنی بر DNA جهش می‌یابند. هر زمان که ویروس SARS-CoV-2 تکثیر شود، فرصتی برای تغییر آن وجود دارد. با این حال، همه جهش‌ها بر توانایی ویروس برای انتشار یا ایجاد بیماری تأثیر نمی‌گذارند، زیرا پروتئین‌های مهم درگیر در انتقال و عفونت را تغییر نمی‌دهند.

نوع جدید کرونا چه زمانی بیشتر مسری است؟

اعتقاد بر این است که افراد در ابتدای بیماری خود مسری ترین هستند. برای Omicron، به نظر می‌رسد بیشترین انتقال در ۱-۲ روز منتهی به شروع علائم و در ۲-۳ روز پس از آن رخ می دهد. علاوه بر این، افرادی که هیچ علامتی ندارند نیز می‌توانند ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند.

نوع سویه جدید کرونا کجا در حال گسترش است؟

نوع فرعی XBB.1.16 کووید-19، که با نام آرکتوروس نیز شناخته می‌شود، از ۲۷ آوریل در حداقل ۳۷ کشور یافت شده است که باعث افزایش موارد COVID-19 در جنوب شرقی آسیا شده است. همچنین در ایالات متحده، استرالیا، سنگاپور، لیبی، ایران، کویت و قطر نیز شیوع پیدا کرده است.