نکاتی که باید قبل از مصرف داروی آنتی بیوتیک بدانید!

نکاتی که قبل از مصرف دارو آنتی بیوتیک باید رعایت کنید|How to Take Antibiotics Safely

نکاتی که باید قبل از مصرف داروی آنتی بیوتیک بدانید!

آنتی بیوتیک چیست؟

آنتی ‌بیوتیک‌ها داروهای قدرتمندی هستند که برای کمک به سیستم ایمنی بدن به منظور مقابله با عفونت‌های باکتریایی توسط پزشکان تجویز می‌شوند. در عین حال، درمان همه‌ی عفونت‌ها از طریق آنتی بیوتیک‌ها میسر نیست. اگر چه آنتی ‌بیوتیک‌ها ممکن است در برابر عفونت‌های ناشی از باکتری (میکروب) موثر باشند، اما در برابر عفونت‌های ویروسی بی‌اثر هستند. همانند همه‌ی داروها، آنتی ‌بیوتیک‌ها نیز می‌توانند عوارض جانبی داشته و فقط در صورت تشخیص پزشک باید استفاده شوند. استفاده‌ خودسرانه و بی‌رویه از آن مهم‌ترین عاملی است که منجر به مقاومت آنتی ‌بیوتیکی در بدن می‌شود. به عبارت دیگر، مصرف نادرست آنتی ‌بیوتیک‌ها فرصت سازگاری باکتری‌ها را در بدن فراهم می‌کند. در نتیجه تاثیر درمانی آنتی‌ بیوتیک برای مبارزه با عفونت از بین می‌رود. اصطلاحا باکتری‌ها در برابر آنتی ‌بیوتیک مقاوم می‌شوند.

کدام یک از بیماری‌ها با آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان نیستند؟

بیماری‌ها و عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شوند. ویروس‌ها اغلب عفونت‌های تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی، گلودرد، بورونشیت و عفونت‌های سینوسی را ایجاد می‌کنند. آنتی‌ بیوتیک‌ها در درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد و سینوزیت حاد ناکارآمد هستند و فقط برای درمان گلودرد استرپتوکوکی آنتی ‌بیوتیک تجویز می‌شود. حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از موارد گلودرد در کودکان و ۱۰ درصد در بزرگسالان به دلیل عفونت استرپتوکوک است.

نکات مهم مصرف داروی آنتی بیوتیک

قبل از استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بهتر است با نکات در خصوص نحوه‌ مصرف آن‌ها آشنا شوید.

دوره درمان با آنتی بیوتیک باید کامل شود.

اگر پزشک برای شما داروی آنتی ‌بیوتیک تجویز کرده باشد، باید دوره‌ درمان را کامل کنید. حتی اگر احساس بهبودی پیدا کردید. آنتی ‌بیوتیک‌ها، باکتری‌هایی را که باعث بیماری هستند به آرامی خنثی می‌کنند. در نتیجه اگر دوره درمان کامل نشود، برخی از باکتری‌ها ممکن است زنده بمانند و در برابر آنتی ‌بیوتیک مقاومت کنند. در این صورت درمان آن‌ها در آینده چالش برانگیز خواهد شد.

آنتی‌ بیویک باید در یک زمان مشخص در طی شبانه‌روز مصرف شود.

برای مصرف آنتی ‌بیوتیک باید زمان بندی مشخصی در طی شبانه‌روز داشته باشید. پیشنهاد می‌شود خوردن آن‌ها را قبل یا بعد از غذا موکول کنید تا بتوانید بخاطر بسپارید. چنانچه، یک دوز را فرموش کردید دوز بعدی را دو برابر نکنید. به محض یادآوری آن را مصرف نماید.

آنتی بیوتیک را با شیر یا آب میوه مصرف نکنید.

غاابا در دستورالعمل‌های آنتی بیوتیک به این موضوع اشاره است که داروی خود را فقط با آب فراوان مصرف نمایید. از مصرف همزمان آن با شیر یا آب میوه خودداری کنید. زیرا این دسته از محصولات می‌توانند با آنتی ‌بیوتیک‌ها تداخل ایجاد کنند و مانع جذب آن در بدن شوند.

هنگام مصرف آنتی بیوتیک از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

آنتی ‌بیوتیک‌ها، حساسیت به نور را در فرد افزایش می‌دهند. لذا، در دوره درمان از قرار گرفتن در فضای باز تا حد امکان بپرهیزید. به خصوص در فضایی که نور خورشید مستقیما بالای سر قرار دارد. اگر بیرون می‌روید از کرم‌های ضد آفتاب و لباس محافظ استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی و آسیب به پوست جلوگیری شود.

آنتی ‌بیوتیک‌ها با اثرات و عوارض جانبی همراه هستند.

دستگاه گوارش، محل زندگی باکتری‌های مفید و غیرمفید است. بنابراین، آنتی ‌بیوتیک‌ها می‌توانند اثرات جانبی بر روی دستگاه گوارش بگذارند. عوارضی از قبیل:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • نفخ
  • دردهای شکمی
  • بی اشتهایی

علاوه بر عوارض گوارشی گاهی اوقات ممکن است بیمار علائم زیر را نیز تجربه کند:

  • کهیر
  • بثورات پوستی برجسته و خارش‌دار
  • سرفه
  • خس خس سینه
  • اختلال در تنفس

در صورت مشاهده‌ هر کدام از علائم ذکر شده در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز داروی شما قطع یا تعویض گردد.

در طول درمان با آنتی بیوتیک از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل خودداری کنید.

نوشیدن الکل می تواند اثربخشی آنتی ‌بیوتیک‌ها را کاهش داده و منجر به واکنش‌های شدیدی مانند آسیب‌های کبدی و حالت تهوع گردد.

آنتی ‌بیوتیک‌ها با قرص‌های ضدبارداری تداخل مصرف دارند.

آنتی ‌بیوتیک‌ها می‌توانند اثرات قرص‌های جلوگیری از بارداری را خنثی کنند. در صورت مصرف داروی آنتی ‌بیوتک، تحت نظر پزشک روش‌های جایگزین ضد بارداری را به کار ببرید.

شما می‌توانید داروی مورد نیاز خود را  با استفاده از سامانه داروگ بیابید. فقط کافیست دارو و نسخه خود را در قسمت درخواست دارو ثبت نمایید.

همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات داروگ می‌توانید روی لینک درج شده کلیک کنید.